KAMBING SHAMI CYPRUS@DAMASCUS

KAMBING SHAMI CYPRUS@DAMASCUS

Ahad, November 14, 2010

Khasiat dan Kelebihan Susu Kambing Menurut Kajian Ilmiah


Assalammualaikum dan selamat tengahari para pembaca yang budiman. Topik penulis pada kali ini adalah kelebihan dan keistimewaan susu kambing.

Sebut sahaja susu kambing, ramai yang fobia dengannya kerana bau yang hamis dan persepsi negatif yang mengatakan susu kambing panas dan boleh menyebabkan darah tinggi! Kebiasaannya masyarakat lebih sinonim dengan susu lembu sedangkan dari sudut kajian ilmiah susu kambing lebih khasiat dan tinggi manfaatnya berbanding dengan susu lembu. Kenapa? Mungkin disebabkan oleh beberapa faktor negatif yang menyebabkan susu kambing di pandang sepi oleh kita.

Kajian yang dijalankan oleh pasukan kajian ilmiah dibawah pengawasan Dr.Javier Diaz Castro, Jabatan Fisiologi , University Granada mendapati susu kambing mempunyai lebih banyak khasiat untuk kesihatan tubuh badan kita jika dibandingkan dengan susu lembu. Antara lainnya ialah menolong mencegah ferrponic anaemia (kekurangan zat besi), tulang rapuh dan mengcergaskan minda anak2.

Cuba kita perhatikan beberapa fakta, antaranya ialah susu kambing lebih mudah untuk dihadamkan semasa proses penghadaman berbanding susu-susu jenis lain (melainkan susu ibu) kerana molekulnya yang lebih kecil! Manakalah tanggapan masyarakat yang mengatakan susu kambing penyebab darah tinggi kerana sifatnya yang panas adalah TIDAK BENAR sama sekali! Fakta kajian mengatakan bahawa susu kambing sebenarnya berfungsi sebagai penstabil tekanan darah, jantung dan sebagainya. Ini adalah fakta bukan auta!

Penelitian yang dilakukan di Jabatan Fisiologi dari Universiti Granada (Universidad de Granada telah mendedahkan bahawa kambing susu memiliki sifat lebih menguntungkan bagi kesihatan berbanding susu lembu. Hanya dua sifat ini adalah, yang membantu mencegah anemia ferropenic (defisiensi besi) dan yang membantu untuk mengelakkan demineralisasi tulang (pelunakan tulang).

Projek ini, dilakukan oleh Doktor Javier Diaz Castro dan diarahkan oleh para profesor Margarita Sanchez Campos, M ª Inmaculada López Aliaga dan M ª José Muñoz Alférez, menumpukan pada perbandingan antara sifat gizi 'susu dan lembu' kambing susu, baik dengan kandungan kalsium biasa dan diperkaya kalsium, terhadap bioavailabilitas zat besi, fosforus kalsium, dan magnesium. Untuk melakukan kajian ini, teknik keseimbangan metabolik telah digunakan baik pada tikus dengan eksperimen diinduksi anemia ferropenic gizi dan kumpulan kawalan tikus.

Untuk mengetahui bagaimana penggunaan nutrisi mineral-mineral ini boleh menjejaskan pengedaran dan tujuan metabolik, para penyelidik UGR telah menetapkan konsentrasi mineral-mineral di organ-organ berbeza yang terlibat dalam tatacara homeostatik mereka dan parameter hematologi yang berbeza dalam kaitannya dengan metabolisme mineral.

Keputusan yang diperolehi dalam kajian ini menunjukkan bahawa anemia ferropenic dan demineralisasi tulang yang disebabkan oleh patologi ini mempunyai pemulihan yang lebih baik dengan susu kambing. Kerana bioavailabilitas lebih tinggi daripada besi, fosforus kalsium, dan magnesium, pemulihan parameter hematologis diubah dan tahap yang lebih baik dari hormon paratiroid (PTH), hormon yang mengatur keseimbangan kalsium dalam organisma ditemui di dalam tikus yang mengkonsumsi makanan ini .

Dr Javier Diaz Castro menunjukkan bahawa kemasukan susu kambing dengan kandungan kalsium normal atau dua kali dalam diet "nikmat pemanfaatan pencernaan dan metabolisme zat besi, kalsium dan fosforus dan deposit mereka di organ target - sebahagian daripada organisma yang mineral-mineral ini lebih disukai dihantar - terlibat dalam tatacara homeostatik mereka ".

Menurut penyelidik ini, semua kesimpulan ini mendedahkan bahawa pengambilan rutin susu kambing - makanan alami dengan ciri-ciri nutrisi yang sangat menguntungkan - "mempunyai kesan positif pada metabolisme mineral, pemulihan dari anemia ferropenic dan mineralisasi tulang pada tikus Selain itu, dan tidak seperti. pemerhatian dalam susu lembu, pengayaan kalsium yang tidak mengganggu dalam ketersediaan hayati mineral dipelajari ".

Meskipun tidak ada keraguan bahawa penemuan ini mungkin merupakan asas untuk lebih lanjut dalam kajian mendalam tentang manfaat kesihatan ganda dari susu kambing, yang penyelidik memberi amaran bahawa "kajian yang dijalankan pada manusia masih diperlukan untuk mengesahkan penemuan yang diperolehi pada tikus dan untuk mempromosikan pengambilan susu kambing baik di penduduk awam dan penduduk yang terkena anemia ferropenic gizi dan patologi berkaitan dengan demineralisasi tulang ".

Dibandingkan dengan susu lembu,ia mempunyai:-13% lebih kalsium, 25% lebih vitamin B-6, 27% lebih antioksida selenium, 47% lebih vitamin A, 1.34% lebih potassium, 3.5% lebih niacin. Susu lembu bersifat ASIDIK manakala susu kambing bersifat ALKALI.

NIACIN adalah nama lain bagi Vitamin B3, yang diperlukan oleh tubuh badan kita untuk peredaran darah dan kulit yang sehat. Niacin adalah penting dalam proses penghasilan tenaga daripada gula(blood sugar) dalam pembuatan lemak. Ia membantu dalam fungsi sistem saraf, dalam metabolisma kabohidrat, lemak dan protien dan dalam pengeluaran asid hidroklorik untuk sistem penghadaman. Ia juga terlibat dalam pengeluaran cecair hempedu dan perut yang normal serta sintesis horman pembiakan manusia. Niacin juga merendahkan paras kolestrol dan membaiki peredaran darah. Ia juga membantu di dalam penyakit mental saperti schizophrenia.

Kekurangan Vitamin B3 boleh menyebabkan keletihan, lemah badan, kulit merekah, bengkak mulut dan lidah, cirit birit, ganguan mental, sakit kepala dan rendah gula dalam darah.

Di antara fakta lain lagi: Susu kambing juga mengandungi kandungan GIZI lengkap dan amat baik untuk kesihatan kerana ia TIDAK mengandungi BETA-LACTOGLOBULIN iaitu faktor penyebab kepada penyakit-penyakit seperti ATHMA, masalah penafasan, radang telinga, infeksi kulit, gangguan saluran pencernaan. Susu kambing juga mempunyai tindak balas ALKALI yang memberi faedah pada mereka yang mempunyai masalah ASID terlalu banyak dalam perut dengan cara menipiskan ASID HIDROKLORIK perut dan melindungi MEMBRAN MUKUS di permukaan lapisan perut dari rosak.

Kelebihan Susu Kambing :
 Susu terbaik selepas susu Ibu
 Tidak menyebabkan alahan
 Kuatkan Sistem Imunisasi
 Bersifat Alkali
 Tingkatkan daya kepekaan
 Tumpuan dan Ingatan
 Lancarkan sistem penghadaman dan usus
 Membantu mengubati Kanser
 Demam kuning, Gastrik, Ulser
 Asma, penyakit kulit, sukar tidur
 Membantu merawat senggugut
 Darah tinggi dan lemah jantung
 Kencing manis, batuk kering, Gout
 Mengimbangi Gula dalam darah kolestrol
 Menguatkan Jisim tubuh yang sihat (tulang, gigi, otot, kulit & tisu saraf)
 Tidak sebabkan kahak
 Memulihkan tenaga batin
 Awet muda

Kajian terbaru pada susu kambing ini, menunjukkan ia lebih bermanfaat bagi kesihatan berbanding susu lembu.

Artikel yang dinukilkan adalah diambil dari www.medicalnewstoday.com/articles/78275.php dan www.labu2008.com

2 ulasan:

  1. Apakah di Indonesia sdh dikembangkan jenis ini
    Apakah bisa beli bibitnya
    081331620001

    BalasPadam
  2. Apakah jenis ini shami sdh dikembangkan di indonesia.
    Brp susu nya per hari
    Apakah boleh beli bibitnya dmn

    BalasPadam